خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش کردن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ : وقتی لپ تاپ شما دائما خاموش میشه و حسابی اعصاب شما را خورد میکنه شما احتمالا یک نگاهی به اتصالات برقتون می اندازید که اتفاقا کار درستی هست.
واقعیت امر اینه که کامپیوتر حیرت انگیزتر از اون چیزیست که  است که اکثر مردم متوجه میشوند.کامپیوتر ها مکانیزم های خاص دارند که وقتی هر یک از اعضا بیش از حد داغ میکنند سیستم را خاموش می کنند. که ممکنه برای شما ناخوشایند باشه.

اما اگر شما بدونید که با خاموش شدن سیستم از آسیب احتمالی جلوگیری میشه از این اتفاق خوشحال هم می شوید.

8 هشت دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ :

من در موقعیتی بودم که کامپیوتر خانگی ام به صورت ناگهانی  خاموش می شد.اکثر اوقات راه حل هایی که برای کامپیوترها کاربرد دارند ماندد خمیر سیلسکون حرارتی ، ممکن است برای لپ تاپ قابل استفاده نباشند یا به قدری سخت باشند که امکان تعویض نداشته باشند.هر چند که مشکلات اساسی یکسان هستند.بعضی از مشکلات مانند گرمای زیاد لپ تاپ به دلیل ساختار فشرده سخت افزار لپ تاپ ممکن هست رایج باشد.

ما به شایع ترین دلایلی که باعث می شوند کامپیوتر ها خاموش شوند نگاهی می اندازیم و و سپس به دنبال بهترین راه حل ها می‌رویم.

1:خنک کننده کثیف / زیادی داغ شدن:

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث میشه لپ تاپ شما  دائما خاموش بشه این هست که زیادی داغ میشه.مخصوصا موقعی که مدت زیادی از لپتاپ کار می‌کشید! این ماجرا در اکثر کامپیوترها مخصوصا لپ تاپ ها چیز رو اعصابیه مخصوصا وقتی گرما راهی برای بیرون رفتن از دستگاه شما نداره.
حواستون باشه که که خیلی مهمه ک خنک کننده لپتاپتون درست و حسابی کار کنه تا از این مشکل جلوگیری بشه.

خب همه ما میدونیم که کامپیوتر ها ساختار داخلی پیچیده ای دارند و وقتی زیادی داغ میشن خودشون به خودشون استراحت میدن و خاموش میشن!! این قضیه مثل این هستش که یک مادربزرگ دیجیتال مهربان دارید که از دستگاهتون محافظت میکنه.

کاری که شما باید انجام بدید این هست که اول متوجه بشید چرا این گرما به درستی از دستگاه شما خارج نمیشه. بیشتر مواقع خنک کننده کثیف یا شکسته شما نمیتونه وظیفش رو درست انجام بده و گرما داخل دستگاه شما باقی میمونه.

حواستون به به صدای لپ تاپ باشه!! وقتی صداای عجیب و غریب ازش درمیاد بهش توجه کنید..حتما یه دردی داره!!!دردش بیشتر خرابی خنک کنندش هست..کاری انجام بدید تا کار دستتون نداده!!!

برای کامپیوتری که دائما خاموش میشه شما باید خنک کننده کارت گرافیک و پردازنده و کیس رو با حوصله تمیز کنید  که اگر این اعضا با مو و غبار و یا هر چیز دیگری پوشیده باشند میتونه باعث خرابی بزرگی بشه.

 

پاک کردن غبار در خنک کننده لپ تاپ:

در لپ تاپ ها باید تمام منافذ و خروجی های لپ تاپ رو چک کنید که بسته نباشن.شاید برای شما خیلی سخت باشه که خودتون بخواهید این کار را انجام بدهید و ممکنه بخواهید کار دیگری انجام بدهید.کار حرفه ای تری که می تونید بکنید این هست که دمای داخلی لپ تاپ را اندازه گرفته و یک راهی برای کم کردن گرمای تولید شده پیدا کنید!

شما میتوناید از مصرف بالای CPU  جلوگیری کنید یا مثلا از طریق تسک منیجر نرم افزارهای استارت آپ رو غیرفعال کنید تا دستگاتون در حالت بهینه باشه و به خودش فشار نیاره.

اگر دارید از لپتاپتون حسابی کار  می کشید و اذیتش می کنید از کارت گرافیک خارجی یا خنک کننده خارجی استفاده کنید تا یه حال اساسی به دسگاتون داده باشید و کمتر داغ یشه.

 

2:کار نکردن سخت افزار:

یکی از دلایل دیگه میتونه دلیل خاموش شدن دستگاهتون باشه اینه هست که یه سری از قطعات سخت افزاریتون درست کار نمیکنه که کم اتفاق نمی افته..مخضوصا در دستگاه هایی که تعمیر شدس و قطعاتی جدیدی روی آنها نصب شده. بهتر هست که قطعات جدید رو خارج کنید و تست کنید که آیا مشکل از اون هاست یا خیر.

3:مادربورد لپ تاپ :

همانطور که گفتیم لپ تاپ بخاطر آسیب اعضای داخلی خودش گاها دچار خاموشی های غیر منتظره میشه. موقعی که به مشکل خاموشی برمیخورید تمام اتصالات داخلی و صحت و سلامت قطعات را بررسی کنید..ممکنه این کار خارج از توان شما باشه و مجبور بشید به مراکز خدماتی و فنی سر بزنید.

4:تنظیمات اورکلاک (overclocked) :

تنظیماتی که به شما اجازه میده بیشتر از دستگاهتون کار بکشید و قدرت بیشتری بهتون میده تا برنامه ها و بازی های سخت رو باهاش اجرا کنید.تشخیص اینکه این این ماجرا شما رو دچار درد سر کرده میتونه کار سختی باشه.

بهترین راه این هست که شما تنظیمات اورکلاک رو غیر فعال کنید و ببینید آیا دستگاهتون همچنان خاموش میشه یا نه.

5:درایور های خراب ، آپدیت نشده و یا از دست رفته :

گاهی اوقات ممکن است مشکل از سخت افزار شما نباشد اما درایور های همراه اون برای شما ایجاد درد سر کرده باشند. درایور های ناسازگار میتونه انواع مشکلات رو به وجود بیاره و حتی خرابی یک درایور میتونه کامپیوتر رو کامل خاموش کنه.

خرابی درایور گرافیک: درایور گرافیک ، درایور بسیار رایجی هست که باعث خرابی میشه اما درایور های زیادی هستند که میتوانند همین مشکل را به وجود بیاورند.شما هم احتمالا به صفحه ی آبی رنگی یا بلو اسکرین که شما رو مجبور میکنه دستگاهتون مجددا راه اندازی کنید مواجه شدید!!

اگر احساس می کنید مشکل از درایور هست توصیه می کنیم حتما درایور های لپ تاپ رو از سایت اصلی شرکت سازنده لپ تاپ یا سایت های معتبر دانلود درایور دانلود کنید. و تا جایی که امکان داره از نرم افزار های نصب اتوماتیک درایور استفاده نکنید.

ویروس کامپیوتر:

یکی از دلایل  نادر که میتونه مشکل خاموش شدن کامپیوتر رو رقم بزنه ویروس های کامپیوتری هستند که در واقع کامپیوتر شمارو خاموش میکنند و مجددا اون هارو روشن میکنند.

این ویروس ها معمولا توسط کارهایی که شما با کامپیوتر انجام میدین فعال میشوند .   و شما باید حداقل یک انتی ویروس روی کامپیوترتون داشته باشین و اون رو همیشه آپدیت نگه دارید.

6:باتری یا شارژر خراب یا منبع تغذیه نامناسب:

اگر شما یک گیمر حرفه ای هستین و سیستم شما موقع بازی کردن مرتبا خاموش میشه احتمالا مشکل از باتری یا منبع تغذیه شماست.

اکثر دستگاه ها با دسته خاصی از شارژر ها جور در میان  و اگر به شارژرهایی با ولتاژ بالاتر یا جریان پایین تر متصل بشن ممکن هست که درست و حسابی کار نکنند!

زندگی دوم در لپ تاپ :

بازی کردن معمولا پر مصرف ترین کاری هستند که شما با کامپیوتر ها انجام میدین مخصوصا وقتی با سرعت بالا بازی می کنید کلی کیف می کنید و مصرف بالایی از CPU و  GPU رو درگیر می کنید.اگر موقعی که بازی می‌کنید دستگاهتون مرتب خاموش میشه میتونه دلیلیش مصرف بالای باتری هنگام بازی باشه.

برای کامپیوتر های خانگی (pc) منبع تغذیه میتونه باعث این مشکل باشه. من خودم در موقعیتی بودم که وقتی خنک کننده های اضافی روشن میشدن که سیستم داغ نکنه ، سیستم منبع تغذیه نمیتونست برق رو تامین کنه و سیستم خاموش میشد.

7:فعال بودن بالاآمدن سریع ویندوز (خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ):

این قابلیت در ویندوز 10 برای بالاآمدن سریع ویندوز هست که میتونه باعث خاموشی های مکرر لپتاپ بشه ، و موقع خاموش شدن همه برنامه های شما رو می بنده و سیستم رو خیلی شیک خاموش می کنه.

هر چند قبل از خاموشی کامل حالت فعلی سیستم در فایل (hibernation) ذخیره میشه و وقتی مجددا شما سیستم رو روشن می کنید نیازی نیست که فایل های سیستم و درایور ها رو مجددا راه اندازی کنه.سیستم شما این فایل ذخیره سازی رو میخونه و RAM  سیستم شمارو مجددا راه اندازی میکنه و باعث سریع بالا اومدن سیستم شما میشه.

هر چند این قابلیت سیستم شما رو سریع راه اندازی میکنه اما ممکنه کامپیوتر شما رو کمی ناپایدار کنه و در سیستم هایی که hibernation file  یا همون فایل ذخیره سازی رو پشتیبانی نمی کنند ممکنه درد سر ساز بشه. پس بهتره قید سریع بالا اومدن ویندوز رو بزنیم و این قابلیت رو از کار بندازیم.

نحوه از کار انداختن :

در داخل control panel  به قسمت power option  بروید.

8: سرویس نکردن :

با این که کامپیوترها ساختار محکم و مقاومی دارن اما نیاز به نگهداری مناسب  و حتی گاهی سرویس دارند.
وگرنه ممکن است مشکلاتی  مثل مشکل زود داغ کردن برایشان پیش بیاید.

وقتی که کامپیوترتان دچار مشکلات این چنینی می شود همیشه کامپیوترتان به دست افراد حرفه ای بسپارید و چنانچه نیاز به قطعات جدید داشتید میتوایند از قطعات دست دوم استقاده کنید.

اگر همچنان مشکل خاموشی داشتیم چه کار کنیم؟

امیدوارم با مراجعه به یک مرکز خدماتی مشکلاتان حل شود و اگر نخواستید این کار را بکنید انجمن هایی وجود دارند که با مراجعه به آنها می توانید مشکلاتان را حل کنید.اکثر شرکت های معروف این انجمن های انلاین خوبی دارند که میتوانید از انها کمک بگیرید.

شما باید جستجوی بیشتری انجام بدید و اطلاعات دقیقی مربوط به سخت افزار و قطعات کامپیوترتان و حتی نرم افزار نصب شده در اختیار این جوامع بگذارید تا آنها بتونند اطلاعات ارزشمندی رو در اختیار شما بذارند. اگر شما بتونید اون ها رو در جریان همه اطلاعات جزیی قرار بدین اون ها هم میتونن کمک زیادی به شما کنند.

حرف آخر:

همه ما توقع عملکرد ثابت و منظم از کامپیوترمان داریم و امیدواریم که راهنمایی هایی که در این مقاله خوندید حسابی کمکتون کنه و بتونید از کامپیوترتون اون عملکردی که دلتون میخواد رو ببینید.

 

 

خرید لپ تاپ با 5 میلیون تومان

 

ناکبند در اینستاگرام

ناکبند در تلگرام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 دیدگاه برای “خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

  1. شاهین میگوید:

    منم دقیق لپ تاپم خاموش میشد ان شالله این نکات را اجرا میکنم . خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *